Buurtvereniging Oud Appelscha

10 februari 1977 is buurtvereniging “Oud Appelscha” opgericht. Buurtvereniging “Oud Appelscha” strekt zich uit over het gebied van waaruit Appelscha oorspronkelijk is ontstaan. Van de Boerestreek tot De Bult en van de Bosberg tot de Maden.

Appelscha wordt voor het eerst in 1247 als Appels vermeld in het archief van het klooster Dikninge. Van oorsprong behoorde het tot het vroegere graafschap Drenthe. Het bestond eeuwenlang slechts uit een klein aantal boerderijen rond de Boerestreek, dat daarvoor Hoog-Appelscha heette, en de buurtschappen Aekinga, Terwisscha en De Bult. Het dorpje had veel last van het verstuivende zand uit de duinen. Het esdorp lag ingeklemd tussen droge zandige heide en nat veen. Vanaf 1827 breidt het dorp uit met de komst van duizenden Friese arbeiders ten behoeve van de turfwinning, en ontstaat het huidige dorp Appelscha. In 1881 werd een begin gemaakt met de aanleg van de bossen. Door deze grote Friese immigratie in de 19e eeuw is Appelscha een Friestalig dorp geworden in een omgeving waar verder Stellingwerfs gesproken wordt.

Deze website dient als platform voor de buurt om op eenvoudige manier met elkaar in contact te staan en met elkaar leuke of nuttige activiteiten te organiseren. Daarnaast kunnen we hier buurtpreventie regelen en buurtnieuws, leuke weetjes en foto’s met elkaar delen. Jaarlijks zullen er diverse leuke activiteiten worden georganiseerd. Om u op de hoogte te kunnen houden van nieuwe activiteiten is het van belang dat u zich heeft aangemeld als lid.

Het lidmaatschap van de buurtvereniging  is vrijblijvend en gratis. Meldt u daarom nu aan! Dit kunt u doen door op onderstaande knop te klikken en uw gegevens in te vullen:

De buurtvereniging vraagt zijn leden geen contributie. Daarom heeft iedereen de mogelijkheid om de buurtvereniging een warm hart toe te dragen door middel van een sponsoring. Als u de buurtvereniging wilt sponsoren kunt u dit eenvoudig doen door op onderstaande link te klikken… dan komt u direct op de sponsorpagina!

De buurtvereniging is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als vereniging met een ideële doelstelling. Bij de secretaris kunnen de statuten en het huishoudelijk reglement opgevraagd worden. Tegen het einde van een kalenderjaar wordt er een Algemene Ledenvergadering gehouden. Het bestuur van de buurtvereniging bestaat uit een groep vrijwilligers die in principe voor minimaal 3 jaar gekozen worden, met de mogelijkheid tot verlenging.

Buurtbestuur

Voorzitter Secretaris